/Позиція ВГО ОРВП «Укрвуглероботодавці» щодо проекту Державної програми активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки

Позиція ВГО ОРВП «Укрвуглероботодавці» щодо проекту Державної програми активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки

   Всеукраїнське галузеве об’єднання організацій роботодавців вугільної промисловості «Укрвуглероботодавці» розглянуло наданий Федерацією роботодавців України розроблений Кабінетом Міністрів України проект Державної програми активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки (далі – Програма) і в цілому його підтримує як такий, що має забезпечити прискорення розвитку пріоритетних галузей національної економіки, а також сприяти позитивним структурним зрушенням в економіці, диверсифікації та зниженню енергоємності виробництва з метою відновлення економічного зростання та підвищення добробуту громадян України.

   У той же час, виходячи із зазначених міркувань, вважаємо за доцільне висловити деякі зауваження та пропозиції до Програми. Звичайно, вони стосуються проблем реформування і розвитку вітчизняної вугільної промисловості.

   У теперішній час на самому високому рівні усіх гілок державної влади, а також в українському суспільстві загалом склалося стійке розуміння, що саме вугілля, запасів якого в країні вистачить на декілька століть, є тим ключовим енергоносієм, що може і повинен забезпечити формування економічно виправданого і ефективного паливно-енергетичного балансу держави шляхом заміщення вкрай дорогих імпортованих вуглеводнів і на цій основі сприяти стабільному розвитку економіки України в цілому. Тому вугільна промисловість об’єктивно вимагає до себе пильної уваги з боку усіх владних структур. Необхідно спільними зусиллями знайти єдино правильні рішення, які стали б основою виведення галузі із тривалої системної кризи, стабілізації роботи та подальшого її розвитку.

   Проте, проект Програми, з нашої точки зору, недостатньо враховує необхідність прискорення вирішення застарілих проблем, а також потенційно великі можливості вугільної промисловості. У одному з ключових напрямків урядового проекту «Структурна реформа в стратегічних секторах» у розділі «Паливно-енергетичний комплекс (ПЕК)» (с. 21-22) зовсім відсутні відомості про вугільну промисловість. Це стосується і розділу «Основні проблеми та питання для вирішення у 2013-2014 роках» (с. 23), у якому також не визначено основні проблеми вугільної галузі та питання для їх вирішення. У розділі «Завдання державної політики на 2013-2014 роки» (с. 23-24) дещо звужено представлено завдання щодо вугільної промисловості. На наш погляд , до їх складу з урахуванням специфіки галузі доцільно включити такі принципово важливі завдання, як прискорення реформування відносин власності та реструктуризації вугледобувних підприємств; створення дієвого економічного і організаційного механізму для збільшення обсягів залучення недержавних інвестицій, у тому числі іноземних; створення та впровадження конкурентоспроможних нетрадиційних технологій вуглевидобутку, поступового відродження шахто будівельного комплексу. У розділі ІІІ. «Очікувані результати втілення урядової стратегії» на с. 30 необхідно акцентувати увагу на тому, що «збільшення використання вугілля на потреби електроенергетики на 8,7% буде здійснено за рахунок вітчизняного вуглевидобутку».

   Доцільно уточнити та внести певні корективи і у «План заходів з реалізації Державної програми активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки» (далі – Заходи) по деяких позиціях, що відносяться до вугільної промисловості. У п.5.12 за заходом «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» (с. 82) бажано поіменно вказати шахти, що мають бути підготовлені до ліквідації у 2013 і 2014 роках». Також необхідно надати конкретний перелік 16-ти об’єктів, будівництво яких передбачено продовжити у 2013 р.; та 23-х об’єктів, будівництво яких буде продовжено у 2014 році (с. 83) з визначенням конкретних обсягів фінансування з державного бюджету. Тобто поіменну розшифровку об’єктів ліквідації та продовження будівництва, джерело і обсяги фінансування цих робіт доцільно представити у такому ж вигляді як це передбачено для відповідних заходів щодо об’єктів електроенергетики (наприклад, с. 80-81). Такий підхід у Заходах до об’єктів вугільної промисловості буде сприяти підвищенню відповідальності органів державної влади і виконавців за своєчасну і у повному обсязі реалізацію встановлених завдань. Також, вельми бажаним є виділення об’єкта нового будівництва – шахти «Нововолинська» №10 (що вже будується протягом 25 років) у окремий рядок з визначенням терміну закінчення будівництва першої черги у 2014 р. та відповідних обсягів фінансування.

   Слід мати на увазі, що виконання завдань Програми щодо створення нових виробничих потужностей з видобутку вугілля об’єктивно вимагає наявність відповідних можливостей шахтобудівельного комплексу. Але на даний час він, на жаль, фактично зруйнований. У зв’язку з цим, з метою забезпечення завдань Програми з продовження будівництва об’єктів галузі у 2013-2014 роках, а також нового будівництва з розвитку вугільної промисловості у подальшій перспективі, вважаємо за необхідне включити до «Плану заходів з реалізації Державної програми активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки» заходи, які б стимулювали початок відновлення потужностей шахтобудівельних організацій.

   На проведення гірничо-рятувальних заходів на вугледобувних підприємствах, технічну модернізацію та переоснащення ДВГРС передбачено фінансування з держбюджету у 2013р. – 434,2 млн.грн. і у 2014 р. – 444,5 млн. гривень. Тому цей напрямок доцільно розшифрувати хоча б за окремими найбільш важливими позиціями.

   У зв’язку з викладеним в цілому вважаємо за необхідне удосконалення Програми щодо проблем вугільної промисловості здійснити на основі поглиблення заходів, спрямованих на стабілізацію і подальший розвиток галузі, зокрема:

• прискорення реформування відносин власності та реструктуризації шахтного фонду;
• створення дієвого організаційно-економічного механізму для збільшення обсягів залучення недержавних інвестицій у галузь, у тому числі іноземних;
• будівництво нових шахт і розрізів, а також реконструкцію та технічне переоснащення діючих у визначені відповідним інвестиційним заходом терміни;
• відновлення шахтобудівельного комплексу;
• укомплектованість та омолодження трудових ресурсів;
• підвищення престижності шахтарської праці;
• відновлення буровугільного паливно-енергетичного комплексу.