/НКРЕКП МАЄ ЗАБЕЗПЕЧИТИ ПРОЗОРІ УМОВИ НА РИНКУ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ

НКРЕКП МАЄ ЗАБЕЗПЕЧИТИ ПРОЗОРІ УМОВИ НА РИНКУ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ

НКРЕКП МАЄ ЗАБЕЗПЕЧИТИ ПРОЗОРІ УМОВИ НА РИНКУ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ

Як повідомляють ЗМІ, 29 липня Антимонопольний комітет України (АМКУ) встановив ознаки порушення закону про захист економічної конкуренції в бездіяльності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) на оптовому ринку електричної енергії і дав обов’язкові для розгляду рекомендації.

Стверджується, що НКРЕКП не надавала Кабміну пропозиції про поліпшення умов режиму спеціальних обов’язків (ПСО), неналежним чином проводила і оприлюднювала результати моніторингу функціонування ринку електроенергії, а також неналежним чином забезпечувала роботу балансуючого ринку.

АМКУ вказав на запроваджений з березня ц.р. деякими компаніями теплової генерації (ТЕС і ТЕЦ) механізм, що полягає в продажу підконтрольним постачальникам обсягу електроенергії, який значно перевищує обсяги реальної генерації. З огляду на систематичний профіцит електроенергії в об’єднаній енергосистемі України (ОЕС) і створення прогнозованих позитивних небалансів ДП «НАЕК «Енергоатом», оператор системи передачі (ОСП) акцептував заявки ТЕС і ТЕЦ на розвантаження від загальної встановленої потужності, а не від диспетчерського графіка навантаження.

Після отримання команди диспетчера на розвантаження ТЕС і ТЕЦ купували електроенергію у ОСП зі знижкою 45% від ціни «ринку на добу наперед» (РДН) для виконання договірних зобов’язань з підконтрольними постачальниками і подальшого перепродажу на РДН з метою одержання надприбутку».

Антимонопольний комітет звернув увагу НКРЕКП на спекулятивні схеми, які мали місце на ринку електроенергії та призвели до посилення масштабу кризи у вугільній галузі. Умови, що були створені на ринку, дозволяли здійснювати торгівлю неіснуючими обсягами електроенергії, щоб потім задешево купувати їх у «Енергоатома» на балансуючому ринку. Це призвело до того, що ТЕС не виробляли електроенергію, а вугілля накопичувалось на складах. Разом з імпортом із Росії це стало причиною глибокої кризи у вугільній промисловості та електроенергетичному комплексі країни в цілому.

Наслідком таких дій НКРЕКП є штучне зниження ціни на РДН, реалізація більшої частини обсягу електроенергії «Енергоатому» і ДП «Гарантований покупець» на балансуючому ринку за цінами, нижчими від ринкових, потреба в значному підвищенні тарифу «Укренерго», дестабілізація роботи ОЕС України, втрати державного бюджету.

Федерація роботодавців паливно-енергетичного комплексу України вважає важливим вказане рішення Антимонопольного комітету, а також сподівається на виконання регулятором рекомендацій АМКУ і розраховує на те, що спосіб та терміни усунення зауважень щодо функціонування ринку будуть своєчасно оприлюднені НКРЕКП. Це сприятиме створенню прозорого конкурентного середовища, встановленню однакових правила для усіх гравців ринку.

Крім того наголошуємо, що робота НКРЕКП має зосереджуватись, передусім, на створенні по-справжньому ринкових механізмів на ринку електричної енергії, зокрема, необхідно усунути адміністративний вплив на його роботу, привести тарифи до економічно обґрунтованого рівня тощо.