/ФРУПЕК: ТРАНСФОРМАЦІЯ ВУГІЛЬНОЇ ГАЛУЗІ МАЄ ВІДБУВАТИСЯ ВИВАЖЕНО ТА ЕКОНОМІЧНО ОБҐРУНТОВАНО

ФРУПЕК: ТРАНСФОРМАЦІЯ ВУГІЛЬНОЇ ГАЛУЗІ МАЄ ВІДБУВАТИСЯ ВИВАЖЕНО ТА ЕКОНОМІЧНО ОБҐРУНТОВАНО

20 липня ц. р. під час засідання Комітету ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг в.о. міністра енергетики О.Буславець повідомила про те, що вже найближчим часом може бути здійснений перший пробний проект перепрофілювання двох «вугільних» мономіст на сході і заході України. За її словами, наразі на високому рівні ведуться консультації з Німеччиною щодо реалізації проекту.

Міста-учасники пробної трансформації поки не визначені. Цю роботу має провести створений у травні Координаційний центр з питань трансформації вугільних регіонів, очолюваний прем’єр-міністром. Він повинен розробити Національну програму трансформації на основі концепції Міненерго. Зокрема, в рамках документів буде розроблено методологію та критерії оцінки ефективності шахт.

Основними критеріями оцінки перспективності стануть: середньостроковий план видобутку вугілля; рентабельність виробництва; витрати, необхідні для підтримки і модернізації шахт в порівнянні з консервацією і трансформацією конкретного регіону. Одночасно з цим Нацпрограма трансформації також включатиме розробку підходів до диверсифікації місцевої економіки і створення нових робочих місць. Відповідно до заяв влади, програма включатиме цілий комплекс заходів в економічній, енергетичній та соціальній сфері та базуватиметься на міжнародному досвіді. Планується також, що концепції перетворення регіонів будуть розроблятися й на рівні місцевих громад.

В цілому підтримуючи трансформацію вугільної галузі як важливий елемент реформування енергетичного сектору, Федерація роботодавців паливно-енергетичного комплексу України наголошує на необхідності застосування в цих процесах виваженого та економічно обґрунтованого підходу. Адже в разі здійснення невірних кроків з реформування галузі на одному з її етапів наслідки можуть бути вкрай негативними. В історії України вже були приклади, коли в 1990-х роках влада хотіла перепрофілювати шахтарське містечко в Донецькій області, побудувавши на місці шахти альтернативне підприємство легкої промисловості, яке потім виявилося незатребуваним, були витрачені значні державні кошти, а з міста відбувся відтік населення.

Більшість шахт є абсолютним центром економічного життя мономіст. Чим менше місто, тим вище залежність його мешканців від шахти. Тому трансформувати вугільні регіони потрібно, проте при цьому необхідно врахувати як потреби місцевих мешканців і їх професійні навички, так і економічну доцільність. На першому етапі реалізації Нацпрограми Мінекономіки має розробити план ефективного перетворення регіону, враховуючи оптимальну для нього спеціалізацію. Мінсоцполітики, в свою чергу, має проаналізувати склад населення, пов’язаного з вугільною промисловістю. Ці дані мають стати основою при визначенні шляху перетворення та типу нового підприємства, потреб у перепідготовці відповідних працівників шахти.

Крім того, для ефективної трансформації регіонів важливо налагодити діалог с місцевою владою та представниками громадськості, які часто мають відмінну від столичної думку. Доцільно залучити досвід Німеччини, де в 2012-13 роках для визначення правильного відходу від вугілля, закриття шахт та запобігання соціальних потрясінь працювали так звані вугільні комісії, які складались з органів державної влади, бізнесу, громадськості, навчальних закладів та інших зацікавлених сторін.

Необхідно також усвідомлювати, що для кожного окремого шахтарського міста рішення щодо його трансформації може і має бути індивідуальним. А сучасний підхід передбачає диверсифікацію економіки, будівництво IT- та індустріальних парків тощо.

Не менш важливим питанням майбутньої реформи є джерело її фінансування. Відповідно до міжнародного досвіду, інвестувати в регіон мають як можна більше учасників – від місцевих підприємців, до національного бізнесу та влади, які можуть мати певну частку у бізнесі, що створюються. Додатковим джерелом коштів можуть також стати цільові програми міжнародних партнерів, наприклад ЕС, у якого є окремі механізми фінансової допомоги з трансформації вугільних регіонів як країн-членів, так і країн, що до нього не входять.

Водночас, наразі в Україні немає цілісного бачення щодо трансформації вугільних регіонів. Формування комплексної картини цих процесів може відбутися лише після того, як будуть отримані відповіді на питання:

  • чим буде у майбутньому замінена потужність вугільної генерації з урахуванням закриття шахт та скорочення видобутку вугілля;
  • чи можливо піти шляхом оптимізації шахт з метою підвищення ефективності видобутку вугілля, як стратегічного енергетичного ресурсу України;
  • чи буде знайдена на момент відмови від вугілля достойна альтернатива ТЕС, які виконують важливу роль маневрових потужностей для енергетичної системи (газо-мазутні блоки тощо);
  • чи будуть запропоновані економічно обґрунтовані та зрозумілі для місцевих мешканців шахтарських міст умови трансформації.