НАДАННЯ ПОСЛУГ З ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ ТА ПРИРОДНОГО ГАЗУ В УМОВАХ КРИТИЧНОГО ПАДІННЯ ПЛАТЕЖІВ
Під такою назвою 13 квітня 2020 року пройшла онлайн-зустріч, організована «Енергоклубом», в якій взяли участь керівники електро- та газорозподільних компаній, народні депутати України, члени Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та житлово-комунальних послуг, а також експерти та представники профільних бізнес-асоціацій.
Відбулася фахова і конструктивна розмова, що дозволила зрозуміти, як працюють енергетичні компанії країни в умовах запровадження надзвичайної ситуації, пов’язаної з карантином, з якими проблемами та викликами вони стикаються, та якої допомоги потребують з боку держави. В ході дискусії пролунало також декілька пропозицій щодо подолання фінансової кризи в паливно- енергетичному комплексі.
На думку Федерації роботодавців паливно-енергетичного комплексу України, найбільш конструктивною серед них є пропозиція щодо необхідності посилення роботи щодо своєчасного та у повному обсязі отримання оплати за енергетичні ресурси від побутових споживачів. Висловивши загальну стурбованість з приводу зниження частки платежів від населення за березень, представники енергокомпаній запропонували удосконалити існуючий механізм розрахунків. Так, субсидії з державного бюджету під час карантину мають спрямовуватися безпосередньо до постачальників енергетичних ресурсів та комунальних послуг, а потім вже відображатися в особистих рахунках споживачів. Вважаємо, що такий порядок розрахунків доцільно продовжити ще на декілька місяців й після завершення карантину для того, щоб уникнути черг при оформленні субсидій і зайвий раз не наражати людей на небезпеку захворіти.
На підтримку заслуговує також пропозиція щодо посилення комунікації з громадянами. Соціальна реклама у ЗМІ, інші сучасні способи роз’яснювальної роботи мають забезпечити усвідомлення населенням того, що Уряд України, постачальники енергоресурсів та комунальних послуг зробили свій крок назустріч споживачам в умовах карантину. Адже вони зобов’язались не відключати послуги в критичний час, не застосовувати фінансові санкції за несвоєчасну оплату, тобто не створювати для людей стрес додатково до тих незручностей, що вже приніс у наше життя коронавірус. Разом з цим споживачі мають розуміти, що можливе відтермінування розрахунків є індивідуальним для кожного споживача і залежить не тільки від рівня його добробуту, але й рівня громадської свідомості. Уникнення кризи в енергетиці – це запорука того, що країна після закінчення карантину матиме можливість для відновлення економіки та її подальшого зростання.
Сьогодні, щоб забезпечити надійне та у повному обсязі енергопостачання, більшість персоналу енергокомпаній працюють вахтовим методом і, за твердженням їхніх керівників, готові і здатні й надалі здійснювати оперативне управління та проводити аварійно-відновлювальні роботи. Але внаслідок фінансових втрат, величина яких співставна з річним обсягом ремонтного фонду, існує реальна загроза дочасного виснаження ресурсів, необхідних для нормальної експлуатації електромереж.
Доброю новиною для енергетиків на онлайн-зустрічі прозвучала інформація від народного депутата Сергія Нагорняка про те, що він подав до парламенту законопроект про заборону імпорту електроенергії з Республіки Білорусь та Російської Федерації. Сподіваємось на те, що цей законопроект знайде підтримку у Верховній Раді України і буде прийнятий, оскільки такі законодавчі зміни покращать енергетичний баланс та відновлять попит на вугілля вітчизняного видобутку.
Онлайн-зустрічі «Енергоклубу», що стали вже регулярними, є надзвичайно корисними в умовах, коли енергетики, як і більшість громадян, працюють віддалено. Деякі пропозиції, проголошені на цих зустрічах, заслуговують на негайне втілення у життя, як антикризові заходи. Ми сподіваємось на більш активну участь в них представників профільних державних органів, відповідальних за паливно-енергетичний комплекс. Водночас ми усвідомлюємо, що вони, на жаль, не замінять цілеспрямованих дій виконавчої влади, час яких вже давно настав.