Вчора Європейською Бізнес Асоціацією було проведено засідання круглого столу на тему:,,Ринок відновлювальної електроенергії»

Вчора Європейською Бізнес Асоціацією було проведено засідання круглого столу на тему:,,Ринок відновлювальної електроенергії» з запропонованими для обговорення питаннями:

-останні законодавчі ініціативи;

-пошук оптимального рішення.

Від імені Федерації Работодавців ПЕК на засіданні круглого столу виступив Сергій Чех, який висловив позицію Федерації ПЕК по означеним питанням та оприлюднив пропозиції нашої громадської організації спрямовані на вирішення проблем розвитку виробництва електроенергії з відновлювальних джерел.
Приводимо тези виступу та текст пропозицій Федерації Роботодавців ПЕК,

ТЕЗИ ВИСТУПУ на засіданні круглого столу

 ,,ЕВА Expert Talk ,,Ринок відновлювальної електроенергії’’.

Розділ 1. Останні законодавчі ініціативи.

Якщо коротко – то останні ініціативи законодавців- продовження і посилення зусиль спрямованих на демонтаж реформ. Не працює ринок допоміжних послуг. Ринок спотворений виведенням за межі конкуренції  90%  е/енергії Енергоатома та 35%  е/енергії Укргідроенерго. Намір кроссубсидіюванням вирішити застарілі проблеми централізованого теплопостачання від ТЕЦ. Яскравим проявом того, що законодавці є прихильниками неринкових методів управління стало прийняття проекту закону  про встановлення ,,граничних цін’’ на всіх сегментах організованих ринків: на ринку на добу наперед; на внутрішньодобовому ринку;  продажу послуг з балансування та граничної ціни продажу допоміжних послуг. Замість дострокової відміни граничної ціни в нічній зоні, яка повністю себе дискредитувала і продовжує наносити шкоду, законодавці прагнуть назавжди закріпити шкідливу практику обмеження, а вірніше сказати – регулювання цін. Важко припустити, що законодавців влаштовує організація ринку на якому відсутні економічні стимули і який приречений на неминуче згортання виробництва.

Але головною новелою з останніх законодавчих ініціатив, на мою думку, є скасування гарантії на повний викуп електроенергії з ВДЕ для виробників, потужність яких більше за 150 Мвт.

По-перше: про наслідки таких змін, у разі якщо вони будуть прийнятими. Норма є  дискримінаційною і це може у разі оскарження завдати нашій країні не тільки репутаційних втрат, але й матеріальних збитків. Крім того скасування гарантій призведе до гальмування виробництва з ВДЕ, що в свою чергу погіршить паливний баланс країни. Мушу нагадати, що баланс первинного палива, з якого виробляється е/енергія є дефіцитним внаслідок нестачі вугілля вітчизняного видобутку і повної залежності від імпорту ядерного палива. Тобто це негативно вплине на рівень енергетичної безпеки.

По-друге: стиль, в якому проекти змін готувалися і приймалися. ВРУ попереднього скликання приймала, а потім відміняла дискримінаційний відносно СЕС домогосподарств закон. Зараз чомусь  завинили великі ВДЕ виробники. Чому саме великі, потужність яких більша за 150 Мвт? І сонячна і вітроенергетична станція потужністю 150Мвт складається десь з 50 генеруючих модулів. Технологічні особливості і великих і малих СЕС та ВЕС однакові і всім відомі. Приєднання всіх СЕС та ВЕС здійснено після виконання технічних умов, які в тому числі містять технічні вимоги щодо розвитку магістральних і розподільчих мереж, виконання яких мало забезпечити постійну, без перешкод і обмежень видачу потужності від кожного об’єкта виробництва з ВДЕ. ТУ виконані, тож про які обмеження чи відключення виробників з ВДЕ може йти мова? Хіба що, справді завинили!

Характерною рисою цієї законодавчої ініціативи є те, що вона була прийнята профільним комітетом ВРУ без обговорення в українському бізнес середовищі і без консультацій з Віденським офісом Енергетичного Співтовариства. Рішення вирогідно готувалося за логікою: від великих виробників з ВДЕ – велика шкода, тому їх можна відключати будь-коли і без відшкодування збитків. Чому оціночні судження можуть замінити висновки і рекомендації ,,Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей’’? Чому розроблені за підсумками 2017 та 2018 років Звіти до сьогодні не розглянуті? І чи містять вони вимоги відключати великих виробників з ВДЕ для підтримання належного рівня операційної безпеки? І це єдиний спосіб? Чи най дешевший? І чи не є обов’язком оператора системи передачі здійснювати випереджаючий розвиток власних мереж задля сприяння розвитку альтернативної енергетики? Чому не поставлене питання про створення резерву потужності, в тому числі маневрової, як способу забезпечення гармонійного спів-існування і розвитку традиційної та відновлювальної енергетики? Питань багато, а відповідь одна – відключати! Обмеження будівництва, а тим більше обмеження виробництва ВДЕ станцій не може бути нашою відповіддю. ВДЕ це не тільки наш український вибір. Це цивілізаційний вибір і кон’юнктурні міркування не можуть стати йому на заваді.

Розділ 2. Пошук оптимального рішення.

Перш за все треба виконати всі передбачені ЗУ ,,Про ринок…’’ кроки, а саме:

-провести широку фахову дискусію по ,,Звіту з оцінки..’’

-на підставі висновків і рекомендацій, які мають бути затверджені Регулятором у складі ,,Звіту…’’ визначити ,,План першочергових заходів із забезпечення сталого розвитку ОЕС України’’.

Цей План має містити оцінку ефективності і термін реалізації тих проектів, які перебувають в стадії будівництва, або по яких розроблені технічні рішення. Це насамперед 4-й енергоблок Дністра та Канівська ГАЕС та забезпечення видачи потужності з цих електростанцій.

До кінця поточного року мають бути розроблені умови конкурсу з створення резерву потужності, в тому числі, у разі потреби, маневрової.

Прискорити розробку нормативної бази із забезпечення будівництва, експлуатації та правил роботи в ринку накопичувачів електроенергії, як індустріальних так і побутових.

Для зниження впливу вартості ,,зеленої енергії’’ на кінцеві тарифи потрібно врешті-решт започаткувати проведення ,,зелених аукціонів з укладанням договорів на 15-20 років. Зниження вже завтра тарифів на новозбудовані станції дозволить ,,м’яко’’ ввести ,,зелену енергетику’’ в ринкові умови, а галузі отримати кошти для реалізації вищеозначених заходів з розвитку ОЕС України.

Сергій Чех. 29 жовтня 2019 р. місто Київ.